Jak dbać o samochód? O warsztatach i o tym, jak co działa

cz wykonuje za każdym razem ruch obrotowy o ściśle ustalonym kącie. Dzięki temu kąt obrotu wirnika jest ściśle zależny od liczby dostarczonych impulsów prądowych, a prędkość kątowa wirnika jest dokładnie równa częstotliwości im

Jak dbać o samochód? O warsztatach i o tym, jak co działa

Czym jest silnik krokowy?

Silnik krokowy, silnik skokowy ? silnik elektryczny, w którym impulsowe zasilanie prądem elektrycznym powoduje, że jego wirnik nie obraca się ruchem ciągłym, lecz wykonuje za każdym razem ruch obrotowy o ściśle ustalonym kącie.

Dzięki temu kąt obrotu wirnika jest ściśle zależny od liczby dostarczonych impulsów prądowych, a prędkość kątowa wirnika jest dokładnie równa częstotliwości impulsów pomnożonej przez wartość kąta obrotu wirnika w jednym cyklu pracy silnika.

Kąt obrotu wirnika pod wpływem działania jednego impulsu może mieć różną wartość, zależnie od budowy silnika ? jest to zwykle wartość od kilku do kilkudziesięciu stopni. Silniki krokowe, zależnie od przeznaczenia są przystosowane do wykonywania od ułamków obrotu na minutę do kilkuset obrotów na minutę.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_krokowy


Czy wolno ignorować usterki samochodu?

Czasem wydaje się nam, że mała usterka w samochodzie nie musi być naprawiona od razu i możemy poczekać, aż będzie ku temu okazja. Tak naprawdę nawet najmniejsza awaria, z pozoru nieistotna błahostka może zagrażać naszemu bezpieczeństwu na drodze i w związku z tym nigdy nie wolno nam bagatelizować takich przypadków. Każda awaria powinna być naprawiona od razu, dzięki czemu auto będzie sprawne i nie sprawi nam żadnych dodatkowych problemów. Warto pamiętać, że często podróżują z nami także inne osoby i to właśnie na nas spoczywa odpowiedzialność, jeśli zostaną one poszkodowane w przypadku kolizji drogowej, która spowodowana będzie złym stanem technicznym naszego pojazdu. Każde auto powinno być całkowicie sprawne, jeśli chcemy się nim poruszać.


Jak dzielimy potencjometry?

Wykonuje się także potencjometry sprzężone podwójne (dwa identyczne elektrycznie potencjometry na wspólnej osi ? przydatne szczególnie przy urządzeniach stereofonicznych), potencjometry sprzężone współosiowe (dwa różne potencjometry, jeden uruchamiany osią wewnętrzną, drugi uruchamiany współosiową tuleją ? takie potencjometry wykorzystywane bywają w urządzeniach audio, kiedy podwójną gałką reguluje się np. siłę głosu i barwę głosu) oraz wieloobrotowe (precyzyjne). Do potencjometru bywa także czasem zamocowany wyłącznik elektryczny, uruchamiany krzywką przykręconą do osi potencjometru. Takie rozwiązanie umożliwia włączanie i wyłączanie urządzenia elektronicznego w skrajnym położeniu obrotu osi potencjometru ? najczęściej w takim, w którym siła głosu jest minimalna. Podobnie, kiedy potencjometrem płynnie steruje się obrotami silnika elektrycznego ? wówczas wyłączanie silnika odbywa się przy skrajnie małych jego obrotach.

Ze względu na zależność oporu od położenia ślizgacza wyróżnia się potencjometry liniowe (typ A) gdzie opór liniowo zależy od położenia suwaka, logarytmiczne o zależności logarytmicznej (typ B) ze względu na wykładniczą czułość ucha (w ten sposób człowiek ma wrażenie, że głośność regulowana jest w sposób liniowy) stosowane do regulacji głośności, oraz o charakterystyce wykładniczej (typ C). W niektórych krajach stosuje się odwrotnie oznaczenia literowe A i B.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Potencjometr